Zondag 27 juli – 9e dag – Bearizona & Jerome - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Hieke Veenker - WaarBenJij.nu Zondag 27 juli – 9e dag – Bearizona & Jerome - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Hieke Veenker - WaarBenJij.nu

Zondag 27 juli – 9e dag – Bearizona & Jerome

Door: Hieke Veenker

Blijf op de hoogte en volg Hieke

27 Juli 2014 | Verenigde Staten, Flagstaff

Zondag 27 juli – 9e dag – Bearizona, Gold King mine, Jerome & lake Havasu

Zoals inmiddels bekend van ons stonden we iets rustiger op dan gepland, we zijn dan ook in vakantie stemming! Na het opstaan zijn we naar een biologische supermarkt gegaan, dat was weer even anders. Het fruit en de groente liggen in grote bakken en er is wat meer keus. Het is wel enorm duur allemaal. Hier hebben we even een belegd broodje gegeten voordat we naar de bestemmingen van vandaag gaan. We liepen inmiddels ongeveer 1,5 uur uit, dus zijn we eerst naar Bearizona gegaan.

Bearizona is een wildlife park met dieren die hier in de omgeving ook voorkomen. Het eerste deel rijd je door de dieren heen. We beginnen met een aantal ‘horned sheep’. Daarna rijden we nog langs normale bizons en verschillende soorten wolven. Even later op de route rijden we door een groep witte bizons heen! Die had ik nog nooit gezien en dat was niet het enige, want niet gek veel later reden we langs bruine en zwarte beren die nog geen twee meter van de auto lagen. Het was warm, dus ze waren vrij rustig. Als je deze route gereden hebt, kom je vervolgens bij het dierenpark zelf waar je doorheen loopt. Heel groot blijkt het niet te zijn. Wat toch wel heel erg indrukwekkend was zijn de zwarte beer jongen. Die klimmen gewoon de bomen in alsof het niks is! Ze spelen leuk met elkaar en met de plantjes en zijn vooral erg actief en schattig. Nog wat andere wilde dieren gezien, zoals bobcats, de volwassen zwarte beren en een aantal gekke vossen. Om 13.00 hebben we nog naar een vogelshow gekeken met o.a. uilen en valken. Om 14.00 waren we het park wel door en hadden we dus toch nog genoeg tijd om naar Jerome te gaan.

Jerome is een stadje dat vroeger bekend stond als ‘the wickedest town in the west’ en is nu een wat vervallen stadje, waar inmiddels weer mensen wonen en er een cowboy achtig stadje van hebben gemaakt.
Op de weg naar Jerome volgden we de Garmin en kwamen we op een gegeven moment na een tijd een weg gevolgd te hebben bij een bordje dat de geasfalteerde weg ophield en we op onverhard wegdek verder moesten. Dat zag er nog redelijk te doen uit, dus we hebben het maar gedaan. Dit bleek een hele lange tocht door woestijn achtig gebied te zijn en daarna zijn we op een bergpad gaan rijden, de berg bijna helemaal omhoog en omheen. Supervet om te doen, wel een beetje griezelig! Toen we naar beneden reden van de berg reden zagen we een ghosttown liggen. We dachten dat dit Jerome was, maar het was Gold King mine. Daar stond gewoon een gigantische verzameling aan oude auto’s en trucks en bijvoorbeeld ook brandweerwagens. Sommige werkten zelfs nog! Er staat heel erg veel oude zooi uit de twintiger t/m zestiger jaren. Zo is er ook een oude tandartspraktijk nagemaakt, een schooltje etc. Er staat een hele grote indrukwekkende hele oude ‘sawmill’, waar twee hele typische mannen achter staan. Ze deden me een beetje denken aan de zeven dwergen met hun mijnoutfit. Deze mannen waren enorm republikeins, want er stonden allemaal anti Obama borden. Ze gaven een beetje creepy indruk. Er was ook een trap richting het huis van een van de mannen, waar heel duidelijk werd gemaakt dat ze je toch echt neer zouden knallen als je de trap opging (kwam niet over als grapje). Verder waren er allerlei oude aparaten om te kunnen mijnen. Heel leuk al met al om te zien.

Nu dus alsnog naar Jerome. Daar een beetje rondgelopen tussen oude huisjes en een moeilijk te omschrijven gevoel dat er heerst. De omschrijving hierboven gegeven komt denk ik het dichtstbij. We zien een aantal vervallen huizen, maar veel huizen zijn redelijk hersteld en wordt gewoon in gewoond. Er zijn oude wat authentieke winkeltjes met grappige curiosa. Verder lopen de mensen er wel veel dronken en/of stoned rond, want ze maken de mafste opmerkingen en kijken niet al te helder uit de ogen. Nu hadden we ons eerder al laten vertellen dat de Sheriff en o.a. de burgemeester ongeveer 20 jaar geleden zijn opgepakt voor het dealen in marihuana. Ook zou het nog steeds erg populair hier zijn. Na even rond te hebben gelopen gaan we toch maar richting Lake Havasu, terwijl Joost hier zo een paar dagen zoet was geweest!

We kiezen voor het gemak maar even niet voor de route door de bergen, maar voor de normale weg en onze eerste stop die we gaan maken is bij Dr. D’z diner aan route 66. Hier zijn waarschijnlijk de beste burgers van het westen en het zit in een van films bekende typisch Amerikaanse diner. Eenmaal daar is het meteen enorm de moeite waard. Inderdaad een typerende diner met zuurstokkleuren en allemaal gekke bordjes e.d. aan de muur met een 60’s fibe. Grote kauwgombalautomaten, een zingende vis aan de muur en een jukebox maken het af. Het eten was ook enorm lekker! Cas en ik hebben een milkshake hier genomen en er zaten gewoon nog verse aardbijen in! De burgers waren super vers met goed vlees en lekker brood. Top gegeten en het kleine ritje om helemaal waard! We kwamen om 21.10 aan en 21.30 werd er niemand meer binnen gelaten, dus nog enorme mazzel weer gehad!

Nu nog een klein stukje rijden naar Lake Havasu om te gaan slapen. Weer een travelodge, zag er prima uit. Wel was het enorm moeilijk om de man achter de balie te verstaan! De bedden hadden gelukkig geen vieze dekentjes, die we tot nu toe gelukkig ook steeds eraf hebben kunnen halen.