Zaterdag 26 juli – Monument valley & Petrified - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Hieke Veenker - WaarBenJij.nu Zaterdag 26 juli – Monument valley & Petrified - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Hieke Veenker - WaarBenJij.nu

Zaterdag 26 juli – Monument valley & Petrified

Door: Hieke Veenker

Blijf op de hoogte en volg Hieke

26 Juli 2014 | Verenigde Staten, Flagstaff

Zaterdag 26 juli – 8e dag – Goosenecks & Monument valley & Petrified forest

Even rustig opstaan weer vandaag. De airco was vannacht inderdaad weer niet nodig, want het werd zelfs zo koud dat een dekentje prettig is.
Vandaag weer een redelijk lange rij dag, maar wel met uitstapjes tussendoor. De eerste daarvan is Goosenecks. Dat is te vergelijken met horseshoe bend, maar dan een aantal naast elkaar. Het is niet een heel park, het is een uitzichtpunt waar je dit natuurverschijnsel kan bekijken. Hier dus een korte ruststop gehad na een uur rijden, dus best even fijn.
Monument valley state park staat als volgende bestemming op de route. Dit is het park dat bekend staat om de vele western films die hier opgenomen zijn. Een uitgestrekte vlakte, waar dan ineens rode rotsformaties staan. Heel apart om doorheen te rijden, want je hebt het gevoel dat je in zo’n film staat, terwijl die toch echt ‘vroeger’ opgenomen zijn. We hebben besloten om de rotsformaties ook dichterbij te bekijken. Dit kan door het park in te gaan en de off-road route te nemen. Wel grappig dat niet wij, maar de auto het nu even zwaar heeft over de zandwegen die stijl en hobbelig zijn. Heel leuk om te doen, maar tijdens het rijden best even spannend. Zeker als je een auto voor je met zijn wielen ziet spinnen in het losse zand, maar niet vooruit ziet komen. Wij zijn er helemaal goed doorgekomen, wat een belevenis weer.

Twee wat kortere belevenissen en nu door naar Petrified forest. Dit is 3,5 uur rijden, maar we winnen wel een uur terug door weer een tijdsgrens over te gaan. Geen vervelende route, door het weer veranderende klimaat en omgeving. Ook staan er wilde paarden langs de weg, wilde koeien en alpaca’s! Overigens hebben we een paar dagen geleden ook al Lama’s gezien, maar deze alpaca’s liepen los en langs de weg en de eerder gespotte Lama’s stonden gewoon naast een huis op een veldje. Even verder kwam er een grote rode en nieuwe vrachtwagen langs tuffen en Cas was blij, want hij heeft nu ook Optimus prime gezien in het echt, haha (van o.a. de transformers film).

Eenmaal bij Petrified forest begin je bij een stuk met een wat zij noemen duin landschap. Een vrij vlak landschap met allemaal kleine heuveltjes. Deze heuveltjes hadden een beetje een klei kleur, sommige wat grijze randen erdoor. Nog niet echt denderend, dus we rijden vrij snel verder. Bij een volgend uitzicht punt lagen er al wat versteende bomen onderaan in het dal. Onze nieuwsgierigheid groeit naar hoe ze er van dichtbij uitzien. Dan komen we ineens door een stuk met nog hetzelfde heuveltjes achtige landschap, maar nu zijn de heuveltjes fel groen en blauw en grijs gekleurd. Heel erg vreemd om te zien! Dat zal wel weer wat met alle erosie en ijzersoorten in de grond te maken hebben. Ondertussen vormde zich in de verte een donderstorm met blikseminslagen. Heel apart om dat te zien vanaf heel warm woestijnlandschap. Later komen we dan bij de ‘bossen’ zelf. Die bestaan uit gevallen stukken boom in woestijnlandschap, waar dus geen levende boom meer te vinden is. Deze versteende bomen komen uit een tijd voor de dinosaurussen en zijn dus een paar miljoen jaar oud. Je ziet dat het bomen zijn door de bruine bast (ook steen inmiddels) en de jaarringen. De bomen hebben gele, oranje, rode, paarse, blauwe, zwarte en grijze kleuren. De blauwe, paarse en zwarte kleur wordt bijvoorbeeld door magnesium oxide gevormd. Heel indrukwekkend en onvoorstelbaar hoe oud die bomen zijn. Er zijn er nog zoveel, dat je ze gewoon aan mag raken. Op een boom tussen alle anderen zag Joost ineens een hagedis. Deze had ook hele mooie gele kleuren! Bij het derde ‘bos’ lagen nog veel grotere versteende bomen. We waren ernaar toe aan het lopen, maar het begon met regenen. Nou zijn we wel wat gewend, maar er is ons bij donder en regen al meerdere keren verteld om niet meer na te denken en zo snel mogelijk naar een auto of gebouw te gaan. Het was ook al behoorlijk laat, want we moesten nog 1,5 uur rijden, dus we zijn weg gereden. Het regenen en donderen hield onderweg nog lang aan, dus een goede keus.

Onderweg hebben we nog kunnen genieten van een hele mooie zonsondergang die mooie paarse en rode kleuren aan de lucht gaf. In Flagstaff aangekomen, zijn we gaan eten bij Jack in the box, was eigenlijk gewoon niet te eten. Het motel was weer prima, was helemaal opgeknapt. Weer even foto’s en filmpjes op de laptop zetten, volgende hotelletje boeken en… slapen!

• 28 Juli 2014 - 20:23

Mama:

He lieverd, Het is echt een aaneenschakeling van bijzondere ervaringen! Geweldig. Je weet er ook aardig wat over te vertellen.
    Hier is het aanhoudend warm en benauwd, al heeft het vandaag extreem geregend in diverse streken in Nederland. A10 een stuk afgesloten, dreigende dijkdoorbraken, heel veel waterschade. Regen tot ca 150 mm!
    Ook mijn school heeft waterschade. Pap en ik gaan dondedag een paar dagen naar Keulen. Leuk, he.! Ik geniet van je verslagen en blijf ze lekker lezen! Xxx

• 06 Augustus 2014 - 07:31

Hieke Veenker:

Ja, het weer in Nederland is raar, ik hoorde nu ook over super grote hagelstenen! Oe lekker, Keulen is top! Mocht je zin hebben in een dierentuin, ZOOM in Gelsenkirchen (oid) is echt leuk. Verder shoppen natuurlijk centre-o, maar is wel echt alleen shoppen... xxx