Vrijdag 25 juli – 7e dag – Anasazi & Arches - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Hieke Veenker - WaarBenJij.nu Vrijdag 25 juli – 7e dag – Anasazi & Arches - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Hieke Veenker - WaarBenJij.nu

Vrijdag 25 juli – 7e dag – Anasazi & Arches

Door: Hieke Veenker

Blijf op de hoogte en volg Hieke

25 Juli 2014 | Verenigde Staten, Moab

“Goedemorgen Cas, we hebben vandaag 10,5 jaar!!!”. Dat is hoe ik Cas vandaag weer wakker heb gemaakt. Toch leuk twee keer vieren dat je nog verliefd bent.

Vandaag wordt het veel rijden. De reis begint met Anasazi indian village. Voor 5 dollar per persoon mochten we daar naar binnen. Er is een museum met wat indiaanse vondsten zoals speerpunten en potten. Verder werd de manier van leven van de Navajo indianen hier redelijk uitgelegd. We konden naar buiten om naar de overgebleven verblijven van de indianen te bekijken. Het zijn van klei gemaakte huisjes en verderop lag nog een deel van de fundering van een wat groter gedeeld huis met wat meer kamers. Verder was er een ingegraven woning te zien. Bij de meeste zitten gaten in het dak met een ladder naar boven. We hebben maar liefst 3 verhalen daarover gehad. Het gat wordt gebruikt om licht door te laten komen vanaf de sterrenhemel en met bepaalde tekeningen en inschattingen kan er vervolgens worden bepaald om wel seizoen het gaat e.d. verder staat het gat en de ladder ook symbool voor de weg naar de grootouders die inmiddels in de hemel (letterlijk) staan. De laatste is bij de ingegraven woning gewoon de ingang… Best grappig om even te bekijken allemaal, maar minder groots opgezet dan we hadden verwachten. Wij dachten echt een indianendorp te gaan bekijken, desnoods gedeeltelijk nagemaakt. Aangezien de Navajo indianen tot net na de tweede wereldoorlog nog bijna volledig afgesloten waren wan de rest van de wereld, niet heel gek als er nog veel te zien zou zijn.

Onze reis gaat vervolgens richting Arches national park. Om daar te komen, konden we helaas maar een klein stuk scenic highway nemen. Tijdens de route hebben we een grote lunch genomen. Dit was een kleine diner in een twijfelachtig dorpje… We hadden honger, dus hebben een gokje gewaagd bij het meest geciviliseerd uitziende plekje. Alle vier hebben we een cheeseburger besteld. Er kwam wel een zeer lekkere burger! We kregen alle groentes en saus apart op het bord, zo kon je hem zelf nog samenstellen. Ook lagen er zelfgemaakte frieten naast, echt lekker en de gok dus meer dan waard. Een groot gedeelte was een zeer open vlakte, wat saai is om overheen te rijden. Gelukkig was de weg mooier toen we er bijna waren. De rotsen die we tegen kwamen waren nu van top tot teen helemaal van rode steen. Sommige stenen hadden zwarte vegen. Dat betekende dat dat de oudere rotsen zijn. Weer een ander uitzicht, maf toch al die wisselingen.

We zijn bij Arches naar verschillende punten gaan kijken. Er zijn veel rotsen die dreigen te gaan vallen, de bekendste is ‘Balancing rock’. Verder een paar mooie zandrots bogen gezien, die door erosie, wind en water gevormd worden over miljoenen jaren. We hebben een aantal wandelingetjes in dit park gemaakt en we zijn geëindigd bij de welbekende ‘Delicate arch’. Die hebben we van een afstandje gezien, anders moet je een zware lange wandeling maken en daar hadden we geen tijd voor. Ook vanaf een afstand prachtig om te zien. Zelf stonen we in een soort veld en toen we eenmaal bij het hoger liggende uitzichtpunt waren, zagen we dat er heel veel zeer groene koperkleurige stukken waren, waarschijnlijk ook echt door koper zo gekleurd. We weten dit nog niet zeker, maar echt een andere verklaring hebben we vooralsnog niet.

Na Arches ging de zon alweer onder en zijn we naar het motel gegaan. Dit was nog even spannend, want we gaan naar een zeer goedkoop motor inn motel, wat zelfs op de plaatjes er spannend uitziet. Tijdens de rit nog even een hapje gehaald bij de Mac. Cas en ik hadden zin in een milkshake, die erg lekker was! Heel anders dan in Nederland, met bijvoorbeeld slagroom erop? Bij het motel eenmaal aangekomen was het juist een hele ruime kamer en nette badkamer. Wel even moeite moeten doen om de wc door te laten spoelen en de enige airco is niet op de slaapkamer, dus het is een beetje warm. Maar weer prima om in te slapen dus. Net een minuut te laat om nog water te kunnen halen bij de supermarkt, dus ff snel via het tankstation, want we hebben weer iets te weinig water gehad vandaag. Nog even de planning weer bekijken en het volgende hotel boeken en we zijn weer klaar voor vandaag.