Woensdag 23 juli – 5e dag – Bryce canyon - Reisverslag uit Kanab, Verenigde Staten van Hieke Veenker - WaarBenJij.nu Woensdag 23 juli – 5e dag – Bryce canyon - Reisverslag uit Kanab, Verenigde Staten van Hieke Veenker - WaarBenJij.nu

Woensdag 23 juli – 5e dag – Bryce canyon

Door: Hieke Veenker

Blijf op de hoogte en volg Hieke

23 Juli 2014 | Verenigde Staten, Kanab

Een heerlijk idee dat we bij Bryce gewoon twee nachten blijven en dus even lekker uit kunnen slapen. Heel rustig staan we op en kletsen we een beetje. Even de mail checken en jeej een mailtje met salarisspecificatie. Altijd leuk dat je alles wat je uitgeeft op vakantie alweer terugkrijgt met je salaris. Ik zei tegen Paulien dat het waarschijnlijk de 25e op de rekening stond, geen idee welke dag het was. Paulien begreep van mij dat het de 25e was en zei: ‘Ow het is de 25e’ o.i.d. Ik begreep vervolgens dat zij dat wist, checkte het niet, maar feliciteerde Cas meteen met ons 10,5 jaar samen zijn. Een heerlijke miscommunicatie bleek achteraf, want het is toch echt de 23e… Alle vier wisten we vandaag alleen van niks, dus werd het bestempeld als ons romantische dagje.
Geen probleem, want na gisteren zijn onze beentjes pap en kunnen we wel een chiller dagje gebruiken. Eerst maar is genieten van het gratis ontbijtje. Daar hebben ze mini muffins, geroosterd brood met jam en cornflakes. Genoeg om lekker even te happen. Verder kunnen we sinaasappelsap pakken, dus het ontbijtje is compleet.

We besluiten lekker naar Bryce te gaan en te kijken wat daar allemaal te beleven valt. Bij de ingang van elk nationaal park krijg je een informatie folder en een informatie krantje met o.a. kaarten en de mogelijke wandelingen. In Bryce raden ze de scenic drive aan met verschillende uitkijkpunten over de canyon. Verder willen we lekker wandelen, maar dan niet teveel klimmend, dus de wat makkelijkere wandelingen. Ook lezen we in het foldertje dat er ’s avonds een dark ranger programma is, waarbij je met grote telescopen naar de sterren gaat kijken en wat informatie krijgt. We gaan dus naar het visitor’s center en krijgen daar helaas te horen dat deze tour om de dag en dus niet vandaag is… We hebben ondertussen de wandelingen bekeken en hebben twee kortere wandelingen van 1 a 2 uur uitgezocht en verder nemen we de scenic drive en lopen we naar de uitzichtpunten van het zuidelijke gedeelte van het park. Er is een ‘I hiked the hoodoos’ idee in het park en als je 3 wandelingen afmaakt, dan krijg je een reward. Dat leek ons wel wat! Na een paar prachtige uitzichten over Bryce, met rode en gele en witte rotsen, arches en ook hoodoos (lijken op stalagmieten) zijn we klaar om de ‘Bristlecone loop’ te lopen. Bristlecones zijn de bomen die in dat gedeelte van het park veel voorkomen. Dit is een wandeling wel langs de rim, maar door een bos heen. Hier zien we raven en verschillende eekhoorns. Een lekker wandelingetje, met weer mooie uitzichten waar de rotsen worden gecombineerd met stukken bos. De eerste wandeling is vastgelegd door met zijn allen op de foto te staan bij een informatie bordje.

Na deze wandeling stoppen we nog bij een paar uitzichtpunten en gaan we op zoek naar de nieuwe wandeling. Deze wandeling heet ‘Mossy cave’ en is meer door de rotsen door richting een met mos beklede grot en als het goed is zit er een waterval. Dat leek ons wel wat en weer helemaal anders dan boven aan de rots wandelen, dus deze gaan we doen! We lopen heel gezellig langs een stroompje water, tussen gele en rode rotsen door en komen uit bij een wat bredere waterstroom, een klein beekje. Over dit beekje loopt een brug om naar de waterval en de grot te kunnen. Op dat moment kwam een Nederlands gezinnetje ons tegemoet, dat ons de tip gaf om een beetje langs de rotsjes onder de brug te klauteren en een stukje door het riviertje te lopen, want dan kom je namelijk bij de waterval en kan je er zelfs achterlangs lopen. Als je de brug neemt, kan je de waterval alleen van bovenaf bekijken. Deze tip hebben we natuurlijk opgevolgd en met deze warmte was door het water heen lopen alleen maar lekker, het was ook erg ondiep dus erdoorheen lopen was geen enkel probleem. Dit wisten niet veel mensen, want we kwamen met zijn vieren bij een supermooi watervalletje mooi tussen gele rotsjes en mooie geel bruine stenen onder de waterval. Echt een heel mooi knus en romantisch plekje, helemaal stil om ons heen behalve het kletteren van het water.
Dit vroeg natuurlijk om even wat mooie romantische plaatjes maken, even knuffelen en even kussen bij de waterval. Toch extra speciaal bij 10,5 jaar samen (ja, wij tellen nog steeds met halve jaren, want de zomer is zo leuk :D).

Na de waterval zijn we doorgelopen naar de mossy cave zelf. Dat was een gat onder de rotsen met inderdaad veel mos erop. Er loopt wat water door de rots naar beneden. In de winter zeer indrukwekkend, want dan krijg je allemaal ijsfiguren, gevormd door het water dat wel naar beneden komt, maar niet snel genoeg stroomt om niet te laten bevriezen. Nu was het minder indrukwekkend, maar we zagen wel een kolibrie!!! Echt ontzettend mooi om te zien! Wat een lief klein vogeltje, die prachtig stil lijkt te hangen terwijl beide vleugels heen en weer lijken te trillen. Dit gaat supersnel en de staart zie je echt als waaier. Een leuke en weer afwisselende wandeling.

Hierna zijn we even gaan relaxen bij het hotel en aangezien er weinig voedsel keuzes waren, zijn we naar hetzelfde restaurantje gegaan. Aangezien we 10,5 jaar hadden, wilden we voor de vorm een wijntje er op drinken en de heren wilden weer een pitcher. Onze serveerster was het hier alleen niet mee eens. Eerst keek ze al even naar het net geserveerde broodje als voorafje. Vooruit dan maar, we mochten wel wat alcohol, want we aten er iets bij. Een pitcher en een flesje wijn kon ze alleen niet aanbieden. We gaven aan dat we naast het hotel zitten en kunnen lopen, maar ze wilde maar 1 hooguit 2 glaasjes alcohol per avond aan ons wilde serveren. Een beetje jammer, dat merkte ze. Ze heeft ons uitgelegd dat Utah gekke wetten heeft. Als wij alcohol op hebben, maakt niet uit hoeveel, en we zouden een ongeluk o.i.d. veroorzaken dan is zij ook persoonlijk aansprakelijk. Ze bedankte ons voor ons begrip en we hebben maar een flesje wijn besteld. Nu geen steak, maar spareribs, kip, pasta en een dubbele cheeseburger.

Tijdens het wachten op het eten hebben Joost en Casper even wat biertjes en aardbijen? biertjes gehaald bij de supermarkt naast het restaurant en weggelegd voor ’s avonds. Het eten kwam en was weer lekker. Na het eten hebben we in het hotel nog wat drankjes genuttigd en een leuk spelletje van Joost gespeeld, genaamd ‘Saboteur’. Joost heeft ook gewonnen en kennelijk zijn wij te lief met dit spel, we saboteren elkaar nog te weinig… Ach, we hebben weer een prachtige dag achter de rug en kunnen dus weer goed gaan slapen.