Woensdag 6 augustus – 19e dag – San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Hieke Veenker - WaarBenJij.nu Woensdag 6 augustus – 19e dag – San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Hieke Veenker - WaarBenJij.nu

Woensdag 6 augustus – 19e dag – San Francisco

Door: Hieke Veenker

Blijf op de hoogte en volg Hieke

06 Augustus 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

Lekker weer een ochtendje wat langer slapen en rustig de dag beginnen. Paulien en ik hebben besloten dat we gaan ontbijten bij Jamba juice. We zitten met ons hotel niet in San Francisco, maar aan de overkant van het water in Oakland. Oakland zelf is ook een redelijk grote stad en we zijn naar het centrum gereden, waar een Jamba juice zit. We komen aangelopen en het gebouwtje staat helemaal vol met mensen. Wij wilden toch ook echt een fruit ontbijtje, dus zijn we in de rij gaan staan.

Uiteindelijk bleek dat je vandaag tussen 9 en 11 een gratis sapje mocht proberen. Uiteindelijk hoefden we niet eens lang op ons drankje te wachten. Ondertussen konden we op internet bekijken hoe we het beste naar San Francisco konden gaan. We zaten toevallig naast de metro en er werd ons afgeraden om in San Francisco te rijden, dus dat leek ons wel een plan. De vrouw van de metro heeft ons nog verteld waar we het beste konden zijn en bevestigd dat rijden in SF echt geen optie is: ‘You have never been to SF? (wij knikken) Oh, you’ll see, haha!!!’ Dat gaf voor ons de doorslag. Bij San Francisco zijn we uitgestapt bijna naast de vvv, zodat we daar folders kunnen pakken en een plan kunnen maken. Wat we nu steeds doen is de folders pakken van de tours door een stad, dan weten we vaak al hun route en weten we wat ze de belangrijkste bezienswaardigheden vinden. Dan kunnen we het vervolgens op ons gemak gaan bekijken. Verder zitten er altijd gratis kaartjes in de folders.
Inmiddels moesten we van al dat sap nodig naar de wc en was het alweer bijna lunchtijd. We lopen dus een beetje rond en kijken alvast wat om ons heen. We staan even te kijken naar de cable cars, meer dan 100 jaar oude bussen waar je een ritje in kan maken. Ziet er heel leuk uit, maar iedereen zit er als sardientjes ingepropt en er zijn zelfs mensen die aan de zijkant aan een paal hangen en alleen hun voeten neer kunnen zetten in de bus. Dat en er staat echt een mega rij om in te stappen, dus we vinden bekijken wel genoeg.

We lopen nog even door wat winkelstraatjes en zien een leuke diner (weer typisch Amerikaans, met zuurstokkleuren etc.) waar we kunnen lunchen. We wilden ergens ook zitten, zodat we de foldertjes konden bekijken en een plannetje konden maken. Dat is gelukt. De rekening kwam precies op het moment dat ik in een van de foldertjes een kortingsbon van 20% vond voor deze diner, dus dat was zeer toevallig en mooi meegenomen.
We hebben bedacht dat we vandaag een beetje door het centrum willen slenteren, naar wat bekende winkeltjes willen kijken en naar China town. We beginnen dan ook bij Union square, een beetje het hart van het winkelgedeelte. Er staan leuke beschilderde harten, verder is het niet echt bijzonder. Vanaf daar lopen we allerlei straatjes in. Dat het een hippie stad is merk je wel. Overal kregen we bij het eten meteen gratis water bij het eten. Hier moet je er echt om vragen. He tis wel gratis, maar ze zijn in de stad tegen het verspillen van water en er heerst nu ook ernstige droogte. Van dat laatste merk je dan weer niks, want het is in deze stad gewoon koud. We lopen met een langere broek rond en hebben het alleen als de zon volop brand lekker warm. Aangezien het wel 20 graden is weigeren we een vest aan te doen, maar als de wolken verschijnen en de wind gaat waaien (het waait er echt hard en koud!), dan is dat eigenlijk te koud. Een stad die er dus super zonnig uit ziet, maar door de wind en de mist/wolkjes eigenlijk gewoon koud is voor ene zomerse dag. Dit hadden we niet helemaal verwacht, want we dachten dat we tijdens de hele roadtrip zouden wegbranden ongeveer. Terugkomend op de hippie stad… We krijgen bij het shoppen ook geen tasjes, alleen als we ze erbij kopen. Ook lopen er allemaal mensen door de stad heen die alle flesjes en blikken uit de vuilnisbakken halen om te recyclen. O nee, dat waren de zwervers die daarmee geld kunnen krijgen, haha. Maar toch, je krijgt hier ook voor blikjes en kleine waterflesjes bijvoorbeeld statiegeld terug (is trouwens ongeveer overal waar we kwamen zo) en wij zijn echt te lui om alles leeg mee te slepen voor een paar cent statiegeld. Met ons natuurlijk veel mensen, dus er valt een aardig zakcentje uit de vuilnisbakken te halen.

We lopen door naar Chinatown. Te vergelijken met andere Chinatowns die ik al eerder heb gezien, maar veel groter en extra overdreven. Allemaal Chinese winkeltjes met vooral heel veel souvenirtjes. De een nog lelijker dan de andere, maar wel erg grappig om te bekijken. Winkels vol met de meest vreselijke curiosa, grote nep porseleinen beelden etc. Verder zijn ze erg van koper achtige grote beelden en zo komen we ineens bij een deur die open staat en in de gang staat een… Paard!!! Lollig! We lopen weer lekker door. De wegen hier kunnen ineens heel stijl een berg op gaan of er is ineens een bruggetje. Dat geeft een aparte weg indeling soms. Al met al vinden we het wel een gezellige stad tot nu toe. We slenteren lekker door, drinken nog even wat bij Starbucks en slenteren weer verder. We lopen op een gegeven moment per ongeluk in een winkelcentrum waar op het plafond een mooie lichtshow wordt gegeven. Dit hadden we wel ergens gelezen, maar geen prioriteit gegeven. Het zag er wel erg gaaf uit, echt goed gemaakt!

Hierna waren we al wat moe, maar we wilden nog even naar Japan town. Dat was 10 straten verder en we konden dat nog wel opbrengen vonden we. De eerste straat verder en we hebben ons toch bedacht. Niet om de afstand, maar tegen de avond aan en in sommige straten van de stad voelt het kennelijk niet helemaal veilig. Om de 2 meter, zonder te overdrijven, was er een andere zwerver aan het klooien en we leken een beetje hun terrein te betreden. We zijn maar weer terug gelopen en hebben avond gegeten met een broodje, we hadden niet echt honger meer na de uitgebreide lunch.

Nog even een stukje terug naar Oakland met de metro, daar de auto weer pakken. We stonden in de garage bij het Marriot hotel, alleen de deur was dicht en we moesten omlopen. Dachten we, maar er kwam een jongen volledig in pak de deur snel voor ons open doen. Best maf, maar kennelijk vond hij dat we niet om hoefden te lopen. Wij vonden dat wel fijn en we zijn daarna naar het hotel gereden. Alles was nog heel en compleet bij het hotel, dus we konden lekker gaan slapen.